استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار ابزاری قدرتمند برای کمک به شما درراه رسیدن به اهداف تجاری است. استراتژی ها و تاکتیک هایی که باید در شرکت خود استفاده کنید. استراتژی کسب و کار همچنین بسیاری از تصمیمات سازمانی مانند استخدام کارمندان جدید را هدایت می کند. ایجاد یک استراتژی کسب و کار متناسب با چشم انداز سازمان به زمان و پیشرفت نیاز دارد.

 در این مقاله ، ما درباره استراتژی کسب و کار و مهم بودن آن ، اجزاء و 10 نمونه از استراتژی های کسب و کار برای کمک در ایجاد ایده برای سازمان بحث خواهیم کرد.

استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار به اقدامات و تصمیماتی گفته می شود که یک شرکت برای رسیدن به اهداف تجاری و رقابت در صنعت اتخاذ می کند. مشخص می کند که کسب و کار برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهند ، که می تواند به هدایت روند تصمیم گیری برای استخدام و تخصیص منابع کمک کند. استراتژی کسب و کار به سازمانهای مختلف کمک می کند تا با هم کار کنند ، و اطمینان حاصل کنند که تصمیمات دپارتمان از جهت کلی شرکت پشتیبانی می کند.

چرا استراتژی کسب و کار مهم است؟

دلایل مختلفی برای اینکه استراتژی کسب و کار برای سازمان ها مهم است وجود دارد ، از جمله

برنامه ریزی: استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند گام های اساسی را که برای رسیدن به اهداف تجاری خود برمی دارید شناسایی کنید

نقاط قوت و ضعف: روند استراتژی کسب و کار به شما این امکان را می دهد تا نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی و ارزیابی کنید ، استراتژی بکار ببریدکه روی نقاط قوت شما سرمایه گذاری کرده و نقاط ضعف شما را برطرف یا از بین ببرد.

کارآیی: استراتژی کسب و کار به شما امکان می دهد تا به طور موثری منابعی را برای فعالیت های تجاری خود اختصاص دهید ، که به طور خودکار باعث کارآیی شما می گردد

کنترل: امکان کنترل بیشتر فعالیتهایی را که برای رسیدن به اهداف سازمانی خود انجام می دهید می دهد ، زیرا مسیری را که قدم می گذارید درک می کنید و به راحتی می توانید ارزیابی کنید که آیا فعالیتها، شما را به اهداف نزدیک می کند یا خیر.

مزیت رقابتی: با شناسایی یک برنامه مشخص برای چگونگی رسیدن به اهداف ، می توانید بر نقاط قوت خود تمرکز کرده و از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید که سازمان را منحصر به فرد می کند.

شش مولفه اصلی استراتژی کسب و کار :

1. چشم انداز و اهداف کسب و کار

2. ارزشهای اصلی

3. تجزیه و تحلیل SWOT

4. تاکتیک ها

5. طرح تخصیص منابع

6. اندازه گیری

1. چشم انداز و اهداف کسب و کار

استراتژی کسب و کار برای کمک به رسیدن اهداف در نظر گرفته شده است. با داشتن چشم انداز جهت دهی به کسب و کار ، می توانید دستورالعمل های روشنی در مورد آنچه باید انجام شود و مسئولیت آن ایجاد کنید.

2. ارزشهای اصلی

استراتژی کسب و کار با توجه به ارزشهای اصلی سازمان ، مدیران سطح بالا و همچنین سازمانها را در مورد آنچه باید انجام شود و انجام نشود راهنمایی می کنند.

3. تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است. این تجزیه و تحلیل در هر استراتژی کسب و کار به شرکت اجازه می دهد تا به نقاط قوت خود اعتماد کند و از آنها به عنوان یک مزیت استفاده کند. همچنین شرکت را از هرگونه ضعف یا تهدید آگاه می کند

4. تاکتیک ها

بسیاری از استراتژی های کسب و کار جزئیات عملیاتی را برای چگونگی انجام کار برای به حداکثر رساندن کارایی بیان می کنند. افرادی که مسئول تاکتیک ها هستند ، می توانند با صرفه جویی در وقت و تلاش ، اقدامات لازم را انجام دهند

5. طرح تخصیص منابع

استراتژی کسب و کار شامل مواردی است که منابع مورد نیاز برای تکمیل برنامه ، نحوه تخصیص منابع و مسئولیت انجام آن را پیدا خواهید کرد.

6. اندازه گیری

استراتژی کسب و کار راهی برای ارزیابی خروجی شرکت ، نحوه عملکرد آن در رابطه با اهدافی است که قبل از راه اندازی استراتژی تعیین شده بود.

در اینجا 10 نمونه از استراتژی های عالی کسب و کار آورده شده است.

1. فروش بیشتر محصولات

2. محصول یا خدمات جدید

3. رشد فروش از محصولات جدید

4. بهبود خدمات مشتری

5. بازار جوان

6. تمایز محصول

7. استراتژی های قیمت گذاری

8. مزیت فناوری

9. بهبود حفظ مشتری

10. پایداری

1. فروش محصولات بیشتر

برخی از سازمان ها بر فروش بیشتر محصولات به مشتری قدیمی تمرکز دارند. این استراتژی برای شرکت های عرضه کننده ، بانک ها و همچنین خرده فروشان آنلاین به خوبی کار می­کند. با افزایش میزان محصول فروخته شده به ازای هر مشتری ، اندازه متوسط سبد خرید افزایش پیدا می کند. حتی افزایش ناچیزی در اندازه سبد خرید ، بدون نیاز به صرف هزینه برای به دست آوردن مشتری های جدید ، می تواند تأثیر قابل توجهی در سودآوری داشته باشد.

2. محصول یا خدمات جدید

بسیاری از شرکت ها به ویژه در زمینه فناوری، با ایجاد پیشرفته ترین محصولات خود را متمایز می کنند. برای استفاده از این استراتژی کسب و کار، باید تعریف کنید که “نوآوری” برای سازمان به چه معناست یا اینکه چگونه نوآور هستید.

3. رشد فروش از محصولات جدید

برخی از شرکت ها دوست دارند برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند تا به طور مداوم حتی با موفقیت در محصولات موفق نوآوری ایجاد کنند.

4. بهبود خدمات مشتریان

اگر سازمان ها در ارائه خدمات با کیفیت به مشتری مشکلی داشته باشند ، این می تواند یک استراتژی خوب کسب و کار باشد. برخی از شرکت ها به دلیل داشتن خدمات استثنایی به مشتری ، شهرت زیادی کسب کرده اند. استراتژی کسب و کار که متمرکز بر بهبود خدمات مشتری باشد ، معمولاً اهداف خود را بر روی چیزی مانند پشتیبانی آنلاین یا مرکز تماس موثر متمرکز می کند.

5. بازار جوان

برخی از شرکت های بزرگ در حال خرید یا ادغام رقبا برای ایجاد بازار جوان هستند. خرید یک شرکت جدید این امکان را برای شرکت بزرگتر فراهم می کند تا در بازاری که قبلاً حضور قوی داشته رقابت کند.

6. تمایز محصول

این استراتژی کسب و کار رایج است ، به ویژه برای کسب و کار مصرف کننده (B 2 C). آنها می توانند محصولات خود را با برجسته كردن این واقعیت كه از فناوری ، ویژگی ها ، قیمت گذاری یا مدل دهی برتر برخوردار هستند ، متمایز كنند.

7. استراتژی های قیمت گذاری

وقتی نوبت به قیمت گذاری می رسد ، مشاغل می توانند قیمت های خود را پایین نگه دارند تا مشتری بیشتری جذب کنند یا با قیمت گذاری بیش از آنچه که اکثر مشتریان عادی قادر به خرید آن نیستند ، به محصولاتشان ارزش آرزویی بدهند. اگر شرکت ها قصد دارند قیمت های خود را پایین نگه دارند ، نیاز به فروش حجم بسیار بیشتری از محصولات خواهند داشت ، زیرا حاشیه سود معمولاً بسیار کم است. برای شرکت هایی که قیمت خود را بیش از توان مشتریان عادی انتخاب می کنند ، می توانند انحصار محصول خود را حفظ کنند در حالی که حاشیه سود زیادی را برای هر محصول حفظ می کنند.

8. مزیت فناوری

با دستیابی به یک مزیت فناوری ، اغلب می توانید به فروش بهتر ، بهبود بهره وری یا حتی تسلط بر بازار دست یابید. این می تواند به معنای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ، به دست آوردن یک شرکت کوچکتر برای دستیابی به فناوری آنها و یا حتی به دست آوردن کارکنان با مهارت های منحصر به فرد باشد که به شرکت یک مزیت تکنولوژیکی می دهد.

9. بهیود حفظ مشتری

به طور کلی حفظ مشتری بسیار ساده تر از صرف هزینه برای جذب مشتری جدید است ، به همین دلیل اگر فرصت هایی برای بهبود در نگهداری مشتری می بینید ، این استراتژی عالی است. این استراتژی شما را ملزم می کند تا تاکتیک ها و پروژه های اصلی را برای حفظ مشتریان خود شناسایی کنید.

10. پایداری شما می توانید استراتژی تجاری کامل با هدف افزایش پایداری کسب و کار خود راه اندازی کنید. به عنوان مثال ، هدف می تواند کاهش هزینه های انرژی یا کاهش رد پای شرکت با اجرای یک برنامه بازیافت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
×

سلام بازدید کننده گرامی

شما میتوانید از این صفحه با ما در ارتباط باشید یا اگر برنامه واتس اپ را روی تلفن همراه یا کامپیوتر نصب دارید از طریق پشتیبانی ذیل در ساعات اداری پیام ارسال نمایید تا در اسرع وقت پاسخ گوی شما باشیم.

× پشتیبانی همگام کوشا...