اصول اولیه ی نوآوری

اصول نوآوری

  • نوآوری تبدیل ایده به ارزش افزوده ای در غالب محصول یا خدمت است .
  • نوآوری عبارت است از خلق پیشنهادی جدید و عملی که بتواند بقای خود را حفظ کند و میانگین موزون هزینه ی سرمایه اش را باز گرداند.
  • نوآوری مستلزم شناسایی مشکلات حائز اهمیت و ورود قاعده مند به آنها برای ارائه ی راهکارهای سازنده است.

بطور کلی ارزش پیشنهادی دریک فرآیند نوآورانه یا مدل کسب و کار دریکی از یازده شاخه ی زیر ارائه می شود:

  1. تازگی (نوآوری کامل)
  2. عملکرد (محصول کامل تر)
  3. سفارشی سازی ( ویژه مشتری خاص )
  4. انجام کامل صفر تا صد کار(خدمت رسانی کامل)
  5. طراحی ( مد )
  6. برند (جایگاه خاص برای مشتری)
  7. قیمت ( هواپیمایی ساوت وست یا ایزی جت)
  8. کاهش هزینه (نرم افزارهای اشتراکی آنلاین)
  9. کاهش ریسک (گارانتی یا ضمانت)
  10. سهولت دسترسی(مالکیت زمانی-سرمایه گذاری مشترک)
  11. راحتی و قابلیت استفاده( آی تیونز-گوگل)

همچنین می توان برای نوآوری دسته بندی و حیطه های ده گانه ی زیر را در نظر گرفت:

الف-نوآوری های متمرکز بر درون سازمان و سیستم کسب و کار آن  :

  1. مدل سود (چگونگی پول درآوردن)
  2. شبکه (چگونگی ارتباط با دیگران برای خلق ارزش)
  3. ساختار(چگونگی همسوسازی و ساماندهی استعدادها و دارایی ها)
  4. فرآیند (چگونگی استفاده ازمزیت ها و روش برتر برای انجام کار)

ب-نوآوری های متمرکز بر مجوعه ی محصول یا خدمت اصلی سازمان :

  • عملکرد محصول (چگونگی ایجاد کارکردها و ویژگی های متمایز)
  • سیستم محصول (چگونگی خلق محصولات و خدمات مکمل)

ج- نواوری هایی که بر عناصری از سیستم کسب  و کار متمرکز هستند که بیشترین مواجهه را با مشتری دارند:

  • خدمات (چگونگی پشتیبانی و تقویت ارزش پیشنهادی)
  • کانال (چگونگی ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان)
  • برند (چگونگی ارائه ی هویت برای ارزش پیشنهادی)
  • مشارکت مشتری (چگونگی پرورش تعاملات تأثیرگذار)

به منظور دستیابی به تأثیر بیشتر و قدرتمند تر، می توان گونه های نوآوری را با هم ترکیب کرد یا آنها را با هم انطباق داد.

منبع:

1-کتاب ده گونه نوآوری-انتشارات آریانا قلم

2-کتاب خلق مدل کسب و کار-انتشارات آریانا قلم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا