روشهای نوآوری درکسب و کار-1

نوآوری در کسب و کار

یکی از روشهای خوب و کارآمد برای نوآوری در کسب و کار ، ترکیب دو بخش مهم و مؤثر زیر با هم است:

1- نوآوری بر اساس بینش مشتری

2-نوآوری بر اساس ایده پردازی

در هر یک از روشهای بالا مراحل مشخصی وجود دارد که باید انجام شود.بهتر است برای انجام روشهای نوآوری در کسب و کار ، یک تیم از افراد مختلف ودر عین حال مرتبط با آن کسب و کار گرد هم آیند و با زاویه دید متنوع در تبادل افکار و پاسخ به پرسشهای مطرح شده ، مشارکتت نمایند.مثلا ترکیب افراد زیر می تواند خوب باشد:

فروشنده-مشتری-مسئول مالی-مدیر بازاریابی-مسئول سفارشات-مسئول ارتباط با مشتری

اکنون به توضیح این دوبخش برای نوآوری در کسب و کار می پردازیم.

1-نوآوری در کسب و کار بر اساس بینش مشتری (Customer Insight):

اول از همه شما باید نقشه ی شناخت مشتری بالقوه ی کسب و کار خود را مشخص کنید.یعنی بتوانید تا حد زیادی خصوصیات شخصیتی ، علایق و رفتارهای او را پیش بینی نمایید تا بتوانید بر اساس آن تصمیم بگیرید که چطور می توانید چنین شخصی را واقعا جذب کسب و کار خودد کنید تا او مشتری شما شده و نهایتا از شما خرید کالا یا خدمات انجام دهد.برای شناخت بهتر مشتری خود باید بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید:

-او بطور روزمره چه چیزهایی را می بیند؟

-او چه چیزهایی را می شنود ؟

ا-فکار و احساسات او در چه زمینه هایی است؟

-نگرانی و ترسهای او چیست؟

-او چه می گوید و چه کارهایی انجام میدهد؟

-آرزوها و رویاهای او چیست؟

بر اساس شناخت نسبتا کاملی که از مشتری خود بدست آوردید،می توانید در هر یک از بخشهای زیر بررسی کنید تا ببینید چگونه می توانید در چنین مشتری را پیدا کنید،کسب و کار خود را به او معرفی کنید،محصول یا خدمت مورد انتظار او را فراهم کنید،منابع و زیرساختهای لازم برای ارائه ی این محصول یا خدمت را مشخص کنید،نحوه ی فروش و دریافت هزینه را تعیین کنید،همکاران احتمالی در این فرآیند را انتخاب کنید و نهایتا بتوانید از هزینه و درآمد خود برآوردی داشته باشید.

2-نوآوری در کسب و کار بر اساس ایده پردازی

در این روش از نوآوری ، شما بر اساس پاسخ به یک پرسش کلیدی دست به نوآوری در کسب و کار می زنیدوآن پرسش این است:

« چی می شد اگر میتوانستیم …….. ؟» یا « چی می شد اگر کسی می توانست ……..؟»

در جای خالی این پرسش ، شما و اعضای تیمی که در این مبحث مشارکت می کنند،هر ایده یا آرزویی که فکر می کنید مشتری حاضر است برایش پول پرداخت کند را پیشنهاد می کنید.مراحل لازم برای چنین کاری را توضیح می دهم:

a-ایجاد یک تیم از افراد علاقمند و خلاق که در یک زمینه ی موضوعی مشخص صاحب دانش یا تجربه باشند.

b-دادن آگاهی و اطلاعات اولیه در مورد موضوع بحث به افراد تیم قبل از برگزاری جلسه ایده پردازی.

c-پیشنهاد مطالعه ی سرفصلهایی از کتاب یا مقالاتی که نیاز است همه ی افراد تیم از آن مباحث اطلاع داشته باشند.

d-برگزاری جلسه ایده پردازی به شکل توفان فکری و ارائه ی حداکثر ایده های ممکن ، بدون قضاوت در مورد عملی بودن یا نبودن آنها

e-انتخاب معیارهای پذیرش ایده ها بر اساس : الف-زمان لازم برای پباده سازی

ب-پتانسیل درآمدی

ج-نوع پاسخ مشتری

د-مزیت رقابتی

f-نمونه سازی اولیه و آزمودن محصول یا خدمت برای رفع نواقص احتمالی قبل از ارائه نهایی به بازار

در روش نوآوری در کسب و کار بر اساس ایده پردازی ، شما می توانید در حیطه های گوناگونی از یک موضوع مشخص دست به ایده پردازی بزنید.مثلا در مورد خدمات دندانپزشکی ، می شود به موارد زیر پرداخت:

-ترکیب سنی و اقتصادی بازار هدف فعلی و چند سال آینده

-فرهنگ و ارزشهای نسل مشتری فعلی و تغییرات احتمالی آن در آینده

-شرایط محیطی حاکم بر این کسب و کار در حال حاضر و شرایط احتمالی در آینده ی نزدیک

-ارائه ی یک ارزش پیشنهادی جدید (خدمت یا محصول ) در حیطه ی نیازهای بازار هدف

-پیدا کردن یک گروه از مشتریان جدید غیر از بازار هدف معمول فعلی

-نحوه ی تامین منابع مالی (هزینه برای مشتری و درآمد برای دندلنپزشک) متفاوت از روشهای رایج

-و یا ترکیبی از موارد بالا با هم

جمع بندی:

برای انجام نوآوری در کسب و کار شما باید بازار هدف ، مشتری و کسب و کار خود را به خوبی بشناسید.بتوانید آن را از دید مشتری و رقبا تحلیل کنید.سپس با گردآوری افرادی از حیطه های مختلف ولی مرتبط با مشتری و نوع کسب و کارتان ، جلساتی برگزار نمایید که طبق چارچوب گفته شده و انجام مراحل لازم ، بتواند راهکارهای عملی و قابل پیش بینی از افزایش مشتری و نهایتا بهبود فروش و درآمد ارائه نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
×

سلام بازدید کننده گرامی

شما میتوانید از این صفحه با ما در ارتباط باشید یا اگر برنامه واتس اپ را روی تلفن همراه یا کامپیوتر نصب دارید از طریق پشتیبانی ذیل در ساعات اداری پیام ارسال نمایید تا در اسرع وقت پاسخ گوی شما باشیم.

× پشتیبانی همگام کوشا...