سرمایه گذاری در استارتاپ

مراحل سرمایه گذاری در استارتاپ

مراحل سرمایه گذاری در استارتاپها

  1. مرحله پیش بذری( pre – seed)
  2. مرحله بذری ( seed round)
  3. دور سرمایه گذاری سری A
  4. دور های سرمایه گذاری سری B، C، D
  5. عرضه اولیه عمومی سهام(Initial public  offering : IPO)

1-مرحله پیش بذری ( pre – seed)

دور سرمایه گذاری پیش بذری نوعی از جذب سرمایه است که به استارتاپ ها کمک می کند سر پا بایستند و کار خود را شروع کنند تا در یک بازه زمانی محدود سه تا شش ماهه بصورت تمام وقت روی پروژه شان کار کنند چهار هدف سرمایه گذاری پیش بذری عبارتند از

  1. شناسایی محصول
  2. بررسی سمت و سوی بازار
  3. تمرکز بر جامعه هدف
  4. تیم سازی لازم

سرمایه گذار پیش بذری معمولا  یکی از گروه های زیر است:

  • سرمایه گذاران فرشته
  • تامین سرمایه جمعی
  • مراکز رشد
  • شتاب دهنده ها
  • سرمایه گذاران جسور خرد

2-دور سرمایه گذاری بذری(seed round )

این مرحله از سرمایه گذاری برای ادامه رشد استارتاپ پس از مرحله پیش بذری انجام می شود و دو تفاوت با سرمایه گذاری پیش بذری دارد:

  1. از نظر مبلغ سرمایه گذاری ، دورسرمایه گذاری بذری در واقع نسخه بزرگ تری از سرمایه گذاری پیش بذری است .
  2. سرمایه گذاری بذری در مرحله ای انجام می شود که استارتاپ آماده ورود به بازار است اگر استارتاپ بتواند پتانسیل رسیدن به درآمدهای بالا را نشان دهد باید وارد این مرحله از سرمایه گذاری برای شروع قوی در بازار هدف شود..

3-دوره سرمایه گذاری A

 این سرمایه گذاری شروع یک دوره سریالی از سرمایه گذاری های اصلی استارتاپ است که معمولا از A تا D دنبال می شود چهار هدف این مرحله از سرمایه گذاری عبارتند از :

  1. توزیع ( تبلیغات ، بازاریابی ، کانالهای توزیع)
  2. بازارهای جدید
  3. ارتقاء محصول یا خدمت یا سازمان
  4. رسیدن به استقلال سازمانی

سرمایه گذاران سری A  معمولا سرمایه گذاران جسور یا سرمایه گذاران فرشته هستند.

4-دوره های سرمایه گذاری B  ، C ، D

دوره های سرمایه گذاری B –D  توسط  سرمایه گذاران جسور یا صندوق های سرمایه گذاری انجام می شوند. این دوره های سرمایه گذاری استارتاپ را تا رسیدن به مرحله عرضه عمومی سهام پیش می برند اهداف این دوره های سرمایه گذاری تامین تمامی نیازها برای تبدیل شدن به یک کسب و کار با گستره ی یک کشور و یا حوزه  جغرافیایی بزرگ تر و بین المللی است .

5-عرضه اولیه عمومی سهام (IPO)

این مرحله در بورس اتفاق می افتد و آخرین مرحله از رشد و بلوغ یک کسب و کار است. IPO مرحله اول برای این است که شرکتتان را در معرض سرمایه گذاری عمومی قرار بدهید.  برای رسیدن به IPO مدت زمان قابل توجهی باید بگذرد  مثلا فیسبوک در سال 2012 و بعد از 8 سال فعالیت به IPO   رسید یا گوگل در سال 1997 تنها به عنوان یک دامنه ثبت شده بود ولی در سال 2004بصورت عمومی عرضه شد.

ارزش گذاری استارتاپ

ارزش گذاری استارتاپ نشان می دهد که سرمایه گذار باید بابت چه ارزشی  از یک کسب و کار ، سرمایه اش را تخصیص دهد یا به عبارت دیگر در ازای آن سرمایه چه چیزی را در حال حاضر به دست می آورد.

دو نوع روش ارزش گذاری استارتاپ داریم :

  1. ارزش گذاری بنیان گذار : که خود بنیان گذاران قیمت گذاری می کنند.
  2. ارزش گذاری بازار : با توجه به پتانسیل استارتاپ و در نظر گرفتن ریسک و فرصت بازار آتی و مقایسه با کسب و کارهای مشابه تعیین می شود.

در مجموع می توان گفت نحوه ی  ارزش گذاری یک استارتاپ به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. برای رسیدن به اهداف چقدر پول نیاز است
  2. نوع سرمایه گذاری که با آن در حال مذاکره هستید
  3. مهم ترین مزیت های رقابتی شما
  4. نرخ جاری ( مقادیر متدوال در صنعت جاری) در شرکت های مشابه
  5. نرخ رشد مرتبط با بخش های و بازارها
  6. احتمال رسیدن به سود دهی استارتاپ
  7. سطح درآمدی فعلی یا بالقوه کسب و کار
  8. تیمی که در کنارتان دارید
  9. نحوه جذب مشتری و کانالهای توزیع

شناسایی سرمایه گذاران بالقوه

یک سرمایه گذار بالقوه مناسب باید خصویات زیر را داشته باشد:

  1. علاقمند به بخشی از صنعت که کسب و کارشما در آن فعال است
  2. داشتن سرمایه لازم برای مشارکت در استارتاپ
  3. دارای حسن شهرت و اخلاق حرفه ای
  4. علاقمند به کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا

راه های پیدا کردن سرمایه گذار :

  1. شبکه های اجتماعی خصوصا  linked in
  2. مشتریان فعلی یا قبلی علاقمند به سرمایه گذاری در کسب و کار شما
  3. طرفداران و علاقمندان به استارتاپ و ایده شما
  4. مشاوران کسب و کار در حوزه سرمایه گذاری
  5. شرکت در رویدادهای مرتبط با استارتاپ و سرمایه گذاری
  6. جمع سپاری( crowd sourcing ) برای جذب سرمایه از طریق سایتهای مرتبط
  7. ارتباط با انجمن های سرمایه گذاری فرشته و صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه

برای دستیابی به بهترین سرمایه گذاران نکات زیر را در نظر قرار دهید:

  1. بدانید چه نوع سرمایه گذاری می خواهید( یا نمی خواهید)
  2. بدانید چطور سرمایه گذرانی که پیدا می کنید را غربال کنید
  3. بدانید چطور و به چه شکلی کارآمد و اثر بخش با سرمایه گذاران گفت و گو کنید

در جستجوی برای سرمایه گذاری بهتر است این ویژگی ها را بطور کلی در نظر بگیرید:

  1. از خبرگان همان صنعتی باشد که شما در آن حوزه فعال هستید یعنی فقط به پول فکر نکنید ببینید این منبع مالی چه تخصصی به همراه دارد که او را برای شما با ارزش تر از گزینه های دیگری کند.
  2. دارای ارتباطات موثر و گسترده باشد اگر بتوانید هم پول بگیرید وهم ارتباطات بسیار عالی است.
  3. قدرت مالی سرمایه گذاری طوری باشد که تا مراحل بعدی و دوره های آینده سرمایه گذاری در صورت لزوم بتواند به تنهایی به سرمایه گذاری ادامه دهد و نیاز به اضافه کردن سرمایه گذاران جدید نباشید.

پاسخ به پرسش های سرمایه گذاران

شما به عنوان بنیان گذار کسب و کار باید بتوانید به پرسشهای احتمالی زیر که از طرف یک سرمایه گذار پرسیده می شود پاسخ دهید:

  1. چه تفاوتی با رقبای اصلی تان دارید؟
  2. چه وقت به نقطه سر به سر می رسید؟
  3. پیش بینی تان از درآمد امسال و سال بعد چقدر است؟
  4. چه برنامه ای برای استفاده از این سرمایه در رشد کسب و کارتان دارید؟
  5. کسب و کار شما با چه ریسکهایی رو به رو است؟
  6. در حال جذب چه دوری از سرمایه گذاری هستید؟
  7. دنبال چه شرایطی در سرمایه گذاری هستید؟
  8. تیم مدیریت چه کسانی هستند و چه تجربیاتی دارند؟
  9. نرخ هزینه کرد سرمایه در کسب و کارتان چقدر است؟
  10. چرا این کسب و کار را شروع کردید؟
  11. چند وقت است روی این استارتاپ کار می کنید؟
  12. مدل کسب و کارتان چطور کار می کند؟
  13. برنامه های توسعه کسب و کارتان چیست و چه زمانی خواهد بود؟
  14. آیا اختراع ثبت شده یا فناوری انحصاری یا اختصاصی دارید؟
  15. چه چیزی باعث می شود فکر کنید می توانید در این حوزه برتر باشید؟
  16. سرمایه گذاران دیگرتان چه کسانی هستند؟
  17. سرمایه گذاران فعلی چطور در کسب و کار شریک و فعال هستند؟
  18. استراتژی خروج سرمایه گذار از کسب و کار چیست؟
  19. چه وقت انتظار خروج دارید؟
  20. تا الان چقدر سرمایه تامین شده است ؟

مراحل مهم و برحسته در شروع و رشد یک استارتاپ :

  1. مفهوم سازی از ایده اولیه
  2. تحقیقات بازار
  3. خلق مدل کسب و کار
  4. طراحی  Business plan
  5. آزمایش بازار
  6. پیدا کردن هم بنیان گذاران
  7. انجام استخدام های اصلی
  8. ایجاد هیات مدیره
  9. ایجاد نمونه اولیه و تست نسخه بتا
  10. ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)
  11.  گسترش کاربران و مشتریان
  12. کسب درآمد
  13. آنالیز تقاضای بازار برای افزایش اندازه کسب  و کار
  14. رسیدن به نقطه سر به سر

===============================================================

منبع: کتاب هنر جذب سرمایه برای استارتاپ ها-انتشارات آریانا قلم-آلخاندرو کرمدس-ترجمه امین کریمی-aryanaghalam.com

اسکرول به بالا